Sök:

Sökresultat:

1160 Uppsatser om Privat ägda apotek - Sida 1 av 78

Verksamhetspresentationer pÄ den nya apoteksmarknaden : En funktionell textanalys

Uppsatsens syfte Àr att redogöra för hur de tvÄ apoteksaktörerna, Apoteket AB (statligt) och Apotek HjÀrtat AB (privat) realiserar sina respektive verksamheter sprÄkligt i de verksamhetspresentationer som Äterfinns pÄ deras webbplatser. Med hjÀlp av den systemisk-funktionella grammatiken, SFG, undersöks dels relationsskapandet mellan apoteksaktörerna och konsumenten samt dels hur de konstruerar den egna verksamheten sprÄkligt. Genom en kritisk diskursanalys vidgas perspektivet och resultaten av textanalyserna fördjupas. Den kritiska diskursanalysen bidrar till att ge förstÄelse för hur och varför texterna ser ut som de gör och kopplar det till aktuella samhÀllsförÀndringar som skett de senaste Ärtiondena. Resultatet av analyserna visar att de tvÄ apoteksaktörerna konstruerar relationen till konsumenten sÄvÀl som den egna verksamheten pÄ olika sÀtt.

En marknadsundersökning för ett apotek

Sedan apoteksmarknaden avreglerades har mÄnga nya aktörer etablerats, bÄde stora apotekskedjor och privatÀgda apotek. Alla slÄss de om samma marknad, den marknad som Apoteket AB hade innan avregleringen. P/S Apotek Àr ett nyöppnat apotek pÄ Sankt Eriksplan och deras uppdrag var att ta reda pÄ vad kunderna efterfrÄgade hos ett apotek. P/S Apotek hade tÀnkt erbjuda tvÄ unika tjÀnster som inte finns pÄ andra apotek, hÀlsokvÀll och specialistrÄdgivning.Syftet med denna uppsats Àr dÀrmed:Att undersöka vad ett nyöppnat apotek skall erbjuda för produkter, service och tjÀnster samt vilka kunder de skall satsa pÄ för att erhÄlla marknadsandelar.  Fyra olika metoder har anvÀnts för att kunna nÄ fram till mÄlet med examensarbetet:benchmarking, dold observation, kvalitativa intervjuer och enkÀtmetodik.

Den svenska kyrkan pÄ Shetlandsöarna : - En etablering av en kyrka för bohusfiskare i Baltasound 1900-1903

Uppsatsens syfte Àr att redogöra för hur de tvÄ apoteksaktörerna, Apoteket AB (statligt) och Apotek HjÀrtat AB (privat) realiserar sina respektive verksamheter sprÄkligt i de verksamhetspresentationer som Äterfinns pÄ deras webbplatser. Med hjÀlp av den systemisk-funktionella grammatiken, SFG, undersöks dels relationsskapandet mellan apoteksaktörerna och konsumenten samt dels hur de konstruerar den egna verksamheten sprÄkligt. Genom en kritisk diskursanalys vidgas perspektivet och resultaten av textanalyserna fördjupas. Den kritiska diskursanalysen bidrar till att ge förstÄelse för hur och varför texterna ser ut som de gör och kopplar det till aktuella samhÀllsförÀndringar som skett de senaste Ärtiondena. Resultatet av analyserna visar att de tvÄ apoteksaktörerna konstruerar relationen till konsumenten sÄvÀl som den egna verksamheten pÄ olika sÀtt.

Meda poteken i centrum : En analys av den fysiska lokaliseringen av apotek efter omregleringen samt ett statligt bidrags troliga pÄverkan pÄ lokaliseringen

Den svenska apoteksmarknaden omreglerades 1 juli 2009. Sedan omregleringen har antalet apotek ökat frÄn dryga 900 till över 1300 stycken. Syftet med denna uppsats Àr att studera var de nyetablerade apoteken lokaliserat sig. Dessutom syftar uppsatsen till att analysera det bidrag staten upprÀttat för att frÀmja apoteken i glesbygden och vilken trolig betydelse bidraget fÄr för den fysiska lokaliseringen i glesbygden.Av de nyetablerade apoteken har tvÄ tredjedelar etablerats pÄ platser med mycket hög tillgÀnglighet. UngefÀr 30 apotek har upprÀttats pÄ platser som innan omregleringen inte hade ett apotek men inget nytt apotek har lokaliserat sig pÄ glesbygden.

ArbetsinnehÄll och yrkesroller inom apoteksmarknaden efter omreglering

1 juli, 2009 skedde en statlig omreglering av apoteksmarknaden vilket betydde att privata aktörer fick tillgÄng till marknaden. Apoteksmarknaden hade innan dess varit helt styrd av ett statligt monopol. Syftet med den hÀr studien Àr att studera pÄ vilket sÀtt styrformer pÄ apoteket har förÀndrats efter omregleringen, bÄde inom de statligt och privat Àgda apoteken. Vidare vill vi undersöka hur detta har pÄverkat de olika yrkesgruppernas roller och deras arbetsinnehÄll jÀmfört med monopoltiden. Studien genomfördes med en kvalitativ metod med abduktiv forskningsansats.

Den omreglerade apoteksmarknaden : En studie av förÀndringen i lokalisering pÄ den svenska marknaden

Den 1 juli 2009 omreglerades den svenska apoteksmarknaden, vilket innebar att det statliga monopolet avskaffades till fördel för privata apoteksaktörer. Anledningen till denna omreglering var bland annat att öka tillgÀngligheten till lÀkemedel. Det Àr av intresse att undersöka om detta mÄl har uppfyllts i önskvÀrd utstrÀckning.Syftet för uppsatsen ligger i att undersöka den fysiska lokaliseringen av apotek. En studie av lokaliseringen för Sveriges apotek har genomförts, dÀr hÀnsyn tagits till geografiska och strategiska inslag sÄsom exempelvis i vilken del av landet apoteket finns lokaliserat, andra aktörer pÄ platsen, ortens storlek samt andra nÀrliggande faciliteter. FrÄn den empiriska studien har framkommit att antalet apotek ökat stort sedan omregleringen.

Svensk Droghandel : En intervjustudie av fem farmaceuters arbetsliv mellan 1960 och 2012

Uppsatsens syfta Àr att förmedla den syn pÄ farmaceuters arbetsliv som förmedlas av mina informanter vilka alla tjÀnstgjort pÄ apotek i mer Àn 25 Är. Metoden som jag anvÀnt vid mina intervjuer bestÄr av anteckningar under 80-120 minuters samtal som sedan direkt skrivits ut av mig. Tre av mina informanter Àr apotekare och tvÄ Àr receptarier. Fyra pÄbörjade sin utbildning direkt efter studentexamen medan en arbetade i mÄnga Är som apotekstekniker innan hon blev receptarie.För tre av mina informanter som Àr pensionÀrer började arbetslivet pÄ apotek före det statliga monopolet 1970/1971 och de beskriver den tid dÄ apotekaryrket fortfarande hade karaktÀren av ett skrÄ. De tvÄ andra började sitt yrkesliv under monopolets tid men har nu efter 2010 fÄtt nya arbetsuppgifter.

Belöningssystem i apoteksbranschen

Syfte: Syftet var att studera och analysera hur en statlig aktör tillÀmpar belöningssystem som styrmedel inom den avreglerade apoteksbranschen i Sverige. Metod: Studien har genomförts med en kvalitativ fallstudiedesign hos Apoteket AB. PrimÀrdatan har samlats in med hjÀlp av semi-strukturerade intervjuer. Resultat & Slutsats: Analysen visar att den monetÀra bonusen i det implementerade belöningssystemet hos Apoteket AB inte Àr direkt motiverade. Belöningsystemet Àr dock inte funktionslöst, de bonusgrundande mÄlen skapar indirekt viss motivation hos de anstÀllda som gillar att mÀta sig mot varandra. Mjukare aspekter fÄngas inte upp av det nuvarande belöningssystemet. Empirin visar ocksÄ att det finns en obalans mellan motivationskÀllor och belöningarna som utgÄr. Förslag till vidare forskning: Det finns olika möjligheter vad gÀller vidare forskning.

Kommunikation om CSR : En strategisk frÄga för apotek?

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur apotek externt kommunicerar om Corporate Social Responsibility (CSR) ut mot kund och huruvida det Àr en strategisk frÄga för apoteken. För att studera detta har tre stora aktörer pÄ den svenska apoteksmarknaden valts ut. En kvalitativ undersökning har genomförts med representanter frÄn respektive apotekskedja för att komplettera material till studien bestÄende av sekundÀrdata. Studien har visat pÄ att det har betydelse om apoteket i frÄga Àr statligt Àgt eller inte för hur de arbetar med att kommunicera CSR. Medan alla företag arbetar med att kommunicera CSR visar dock resultaten pÄ vissa skillnader dem emellan.

VÀrderingar som kommer frÄn HjÀrtat : -En undersökning om organisationskultur, vÀrderingar och apotekets omreglering

Denna magisteruppsats har för avsikt att behandla hur en ÀgarförÀndring och omreglering pÄverkar organisationskultur och vÀrderingar. Undersökningen har genomförts till stor del med hjÀlp av intervjuer bland butikschefer och medarbetare pÄ Apotek HjÀrtat Kista och Apotek HjÀrtat Lidingö. Det författarna har kommit fram till Àr att de uttalade vÀrderingarna har Àndrats och att i nulÀget lÀggs mer fokus pÄ kunder Àn tidigare. Det Àr dock svÄrt att svara pÄ om detta beror pÄ de nya uttalade vÀrderingarna eller om det Àr den förÀndrade marknadssituationen som pÄverkat de anstÀlldas beteenden..

Apoteksetablering i praktiken : Hur intrÀdesbarriÀrer och konkurrens genomsyrar den nya Apoteksmarknaden

Den svenska apoteksmarknaden har genom omregleringen 2009 förĂ€ndrats frĂ„n ett statligt monopol till en öppen marknad med fri etablering och fri konkurrens. Öppnandet av marknaden har lockat Ă„tskilliga nya aktörer och antalet apotek pĂ„ marknaden har vĂ€xt stadigt. VĂ„gen av nyetableringar har orsakat en ökande grad av konkurrens med stagnerande tillvĂ€xt, vilket resulterat i att mĂ„nga apotek upplevt svĂ„righeter att nĂ„ lönsamhet. Med utgĂ„ngspunkt i det turbulenta marknadslĂ€get Ă€r studiens syfte att undersöka utifrĂ„n vilka villkor som apotek kan etableras pĂ„ den nya apoteksmarknaden. I det teoretiska ramverket presenterar författarna en egen modell över etableringsprocessen som Ă€mnar förklara samspelet mellan de etableringshinder och marknadsaspekter som ligger till grund för att möta konkurrensen med framgĂ„ng.

Hur har arbetsmiljön pÄ apoteken pÄverkats av omregleringen av apoteksmarknaden?

1 juli 2009 avreglerades det svenska apoteksvÀsendet frÄn att ha varit statligt Àgt. Avregleringen har Àven lett till att man numera fÄr sÀlja ett urval av receptfria lÀkemedel i dagligvaruhandeln. Avreglering av apoteksmarknad har tidigare skett i Norge, Danmark och Island.Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur och i vilken omfattning apotekspersonal anser att deras arbetsmiljö har pÄverkats av omregleringen. För att besvara frÄgestÀllningen har tre intervjuer gjorts med personer ur olika personalkategorier pÄ apotek (en apotekschef, en receptarie och en apotekstekniker), och genom utdelning av enkÀter till apotek i södra Stockholm. Av 70 utlÀmnade enkÀter insamlades 32 ifyllda frÄn 11 apotek i södra Stockholm.Intervjuerna gav olika utfall.

Inaktuella recept i Receptregistret  : En möjlig kÀlla för felmedicinering

En ofullstÀndig eller inaktuell dokumentation av lÀkemedel i Receptregistret och lÀkemedelslistorna kan leda till en sÀmre vetskap om vilka lÀkemedel som Àr aktuella att administrera samt till felmedicinering.Syftet med denna studie Àr att hos patienter med diagnosen artros undersöka förekomsten av avvikelser mellan recept i Receptregistret pÄ apotek, vÄrdcentralens lÀkemedelslista frÄn ordinationsjournalen samt patienternas egen uppfattning om aktuell lÀkemedelsbehandling.Studien genomfördes dels som registerstudie genom avstÀmning av journaldata pÄ aktuella lÀkemedelsordinationer frÄn Stensö HÀlsocentral mot sparade recept i Receptregistret och dels som telefonintervju med patienterna om vilka recept som utgör hans/hennes aktuella ordinationer.Av artrospatienternas recept i Receptregistret var 89 % aktuella och av artrospatiernas ordinationer i lÀkemedelslistorna pÄ hÀlsocentralen var 69 % aktuella. Av alla artrospatienters ordinationer var det 52 % som var aktuella och som förekom i bÄde Receptregistret och lÀkemedelslistorna.Trots att studien Àr begrÀnsad i storlek och att patienterna bara rekryterades frÄn en vÄrdcentral indikerar resultaten att det finns betydande skillnader mellan artrospatienternas aktuella medicinering, deras lÀkemedelslistor pÄ vÄrdcentral samt Receptregister frÄn apotek. Genom att förbÀttra och göra regelbundna lÀkemedelsavstÀmningar efter Àndringar i patientens lÀkemedelsbehandling, sÄvÀl pÄ apotek som inom sjukvÄrden, kan antalet avvikelser reduceras, följsamheten hos patienterna kan ökas genom att det blir lÀttare för dem att veta vilka lÀkemedel som Àr aktuella att administrera och medicineringsfel kan reduceras..

Varför bloggare bloggar samt förhÄllandet mellan privat och offentligt pÄ bloggen

Varför bloggare bloggar samt förhÄllandet till privat och offentligt pÄ bloggen. Intervju med fyra bloggare i Sverige, en kvalitativ undersökning. Studiens syfte Àr att undersöka varför individer bloggar och hur de förhÄller sig till privat respektive offentligt. För att ta reda pÄ detta har vi anvÀnt metoden kvalitativ undersökning. Detta gjordes genom att intervjua fyra olika bloggare med olika Äldrar och intressen. De intervjuade har ingen anknytning till varandra. Arbetet har jÀmförts med en tidigare undersökning utfört av Nardi et Al (2004) i USA.

Om grÀnsdragning pÄ den digitala arenan : En kvalitativ studie om grÀnsen mellan privat och offentligt pÄ Internet

Syftet med denna studie Àr att via tre kvalitativa intervjuer undersöka grÀnsdragningen mellan privat och offentlig sfÀr pÄ Internet ur ett socialpsykologiskt perspektiv. HuvudfrÄgorna lyder; ?Finns det en grÀns mellan privat och offentligt pÄ Internet och var gÄr i sÄdana fall den??; ?Vad Àr det mÀnniskor vill skydda frÄn insyn och varför?? samt ?Hur stor Àr medvetenheten kring privat sekretess pÄ Internet?? Studien innefattar bland annat en historisk överblick om hur privat och offentlig sfÀr utvecklats genom Ären och hur dagens arenor till stor del överlappar varandra. Fokus ligger pÄ den stÀndiga grÀnsdragningen kring privat och offentlighet i vardagen och hur individer upptrÀder online, hur de dÀr formar sina roller och sin identitet och dÀr G. H.

1 NĂ€sta sida ->